понеділок, 22 лютого 2016 р.

Дидактичні ігри та творчі вправи на уроках навчання грамоти

Що зайве? Чому?
 а) Морква, огірок, капуста, яблуко, помідор.
 б) Зошит, ручка, пенал, гумка, газета, олівець.

Знайти звук [л]:
 - Лелеки, лелеки, куди ви літали?
 - За море, далеко, - лелеки сказали.

Назвати ознаки предмета:
 Кавун ( який?) – круглий, смугастий, зелений, солодкий.
Лисиця( яка?) – руда, хитра.

Назвати предмети, які входять в групу:
Меблі - … ( диван, ліжко, стіл, стілець).
Посуд - … ( тарілка, каструля, сковорода).
Фрукти - … (яблука, сливи, груші, абрикоси).

Хто яку роботу виконує?
Лікар - … ( лікує людей).
Пекар - … ( печехліб).
Учитель - … ( навчаєдітей).
Хлібороб - … ( вирощуєхліб).

Хто це? Що це?
Назвати предмет за його ознаками:
 а) руда, хитра -… ( лисиця):
 б) жовтий, кислий, корисний - … ( лимон):
 в) полохливий, довговухий, куцохвостий - … ( заєць).


 «Малюк і Велетень».
Утворити від поданих слівзменшені та збільшені назви:
 а) рука – ручка – ручище;
 б) нога – ніжка – ножище;
 в) ніс – носик – носище.

Хто так каже?
Му-у-у-у - корова; каркає - ворона;
 ква-ква – жабка; ірже – кінь;
хро-хро – свинка; ґелґочуть – гуси;
 гав-гав - песик; мекає – вівця.

Один – багато, багато – один.
Місто – міста, мости – міст,
грак – граки, брати – брат,
учень – учні, гриби – гриб.

Назвати одним словом:
 Карась, щука, сом - … ( риба).
Ластівка, соловей, синиця - … ( птахи).
Липа, дуб, сосна - … ( дерева).
Білка, вовк, заєць -…(звірі).



Продовжитиречення.
 а) Шуба – одяг, а чоботи - … ( взуття).
 б) Малин – кущ, а береза - … ( дерево).

Хто як пересувається?
Білка - … стрибає.
Кінь - … бігає.
Риба - … плаває.
Метелик - … літає.
 Рак - … повзає.

Порівняти ознаки предметів.
Сніг м’який, а лід - … твердий.
Яблуко – солодке, а  лимон - … кислий.
Помідор – червоний, а огірок - … зелений.

За назвами дій впізнати тварину.
Бігає,ірже - … кінь.
Пищить, літає,кусає - … комар.
Повзає,плаває - … черепаха.

Що чим роблять?
Голкою - … шиють.
Лопатою - … копають.
Косою - … косять.

 Весело крокую і склади рахую
 Мета: вдосконалювати вміння ділити слова на склади, забезпечувати фізичний розвиток дітей.
 Хід гри. За допомогою лічилки визначається ведучий гри (спочатку це може бути вчитель). 
 Учасники утворюють коло, у центрі якого стоїть ведучий. Ведучий кидає м'яч одному з гравців і називає слово. Той, хто впіймав м'яч, промовляє слово по складах і робить відповідну кількість кроків у напрямку ведучого, зупиняється і повертає йому м'яч. Якщо дитина помиляється у визначенні кількості складів, то вибуває з гри.
 Ведучий кидає м'яч по черзі всім дітям!
 Перемагає той, хто швидше опиниться біля ведучого і доторкнеться до нього рукою!

Розумний потяг
 Мета: вдосконалювати вміння ділити слова на склади і самостійно добирати слова із заданою кількістю складів, забезпечувати фізичний розвиток дітей.
 Хід гри. За допомогою лічилки визначається ведучий (або ведучим є вчитель).
 Діти утворюють потяг і рухаються по колу, в центрі якого стоїть ведучий. Ведучий голосно промовляє будь - яке слово. Потяг зупиняється. Діти пошепки ділять задане слово на склади і добирають своє слово з тією ж кількістю складів. Той, хто впорався із завданням, присідає. Гравець, який присів останнім, вибуває з гри.
 Ведучий по черзі підходить до гравців, і вони називають йому придумані слова. Той, хто дібрав слово неправильно, вибуває з гри. Діти, які не помилилися, утворюють новий потяг і гра продовжується!


Зберемо врожай
 Мета: вдосконалювати вміння ділити слова на склади і визначати наголошений склад, забезпечувати фізичний розвиток дітей.
 Обладнання: складові схеми слів, картки із зображенням овочів і фруктів: часник, гарбуз, кавун, диня, груша, слива, вишня, морква, буряк, ріпа.
 Хід гри. Діти об'єднуються у дві команди і шикуються в колони для участі в естафеті. Перед кожною командою лежать картки із зображеними на них овочами і фруктами. На відстані 5—6 метрів від кожної з команд розташовані по два кошики, на яких схематично зображено складову будову двоскладового слова і визначено наголошений склад (перший кошик — наголос на першому складі, другий — наголос на другому складі). Учасники команд беруть по черзі одну з картинок і якомога швидше намагаються добігти до потрібного кошика. Кладуть картку в кошик і повертаються до своєї команди, передають естафету наступному учаснику. Перемагає команда, яка швидше «збере врожай» (розкладе по кошиках овочі та фрукти) і допустить меншу кількість помилок під час виконання завдання.

Розірви ланцюг
 Мета: вдосконалювати вміння ділити слова на склади і визначати наголошений склад, забезпечувати фізичний розвиток дітей.
 Обладнання: предметні картинки. Хід гри. Діти об'єднуються у дві команди, які шикуються в шеренгу одна напроти одної на відстані 5—6 метрів. Учитель роздає учням предметні картки. Кожна дитина, отримавши картку, визначає кількість складів і наголошений склад у словах-назвах малюнків. Учасники кожної команди беруться за руки і розтягуються в ланцюг. Один з учасників першої команди голосно називає своє слово. Гравець другої команди, слово якого складається з такої ж кількості складів і має той же наголошений склад, називає своє слово. Якщо воно дійсно відповідає за складовою структурою слова супротивника, то його команда отримує 1 бал, і він має право розбити ланцюг протилежної команди. Якщо йому це вдається, його команда отримує ще 1 бал.


Хто швидше?
 Мета: закріплювати вміння виділяти звук у слові, забезпечувати фізичний розвиток дітей.
 Обладнання: кубики із зображеними предметними картинками.
 Хід гри. Діти об'єднуються у дві команди. Перед кожною з команд на відстані 5—6 метрів лежать куби, на яких зображені предметні малюнки. За сигналом учителя по одній дитині з кожної команди підбігають до одного з кубиків, беруть картинку, називають перший (або останній звук), повертаються і передають естафету наступній дитині своєї команди. Виграє команда, яка швидше принесла всі картинки і правильно визначала перший (останній) звуки.

Весняні квіти
 Мета: закріплювати вміння виділяти звук у слові, забезпечувати фізичний розвиток дітей.
 Обладнання: предметні картинки.
 Цілі гри: Діти під музику бігають по колу, коли музика стихає, зупиняються і «зривають» із підлоги квіти, на зворотному боці яких зображено предмети. Діти промовляють назви предметів і виконують завдання вчителя. Наприклад: у кого в слові перший звук [а] — присідають, у кого останній [к] - піднімають руки, у кого на початку [с] — беруть за руку того, у кого наприкінці слова стоїть звук [к] тощо.

 Осінній хоровод
 Мета: закріплювати вміння виділяти звук у слові, добирати слова на певний звук, забезпечувати фізичний розвиток дітей.
 Обладнання: предметні картинки, наклеєні на аркуші паперу у вигляді листочків з різних дерев.
 Хід гри. Діти ведуть хоровод і промовляють:
 Хоровод поведемо, жовте листя зберемо.
 Швидко, Олю, вибігай, листочок зі звуком [в] вибирай.
 Дитина шукає на підлозі картинку, назва якої починається на звук [в] (або на будь-який інший звук). Якщо гравець помиляється, вибуває з гри.

 Прикрась ялинку
 Лісові звірі кожного року готуються до зустрічі Нового року.
 — Без чого не буває Нового року? (Без ялинки.) Тому перед тим, як зустрічати Новий рік, потрібно прикрасити ялинку. Давайте допоможемо лісовим мешканцям. Для цього об'єднаємось у три команди. Кожна команда має новорічні іграшки певного кольору.
 1-ша команда має право повісити іграшку лише тоді, коли назве слово із складом ла (лапа, ластівка, лава, лазня, ланцюг, латка, лампочка, лабіринт, ласощі)\ 2-га команда — із складом ли (лижі, лихо, лицар, лис, лити, липа, листок, лимон, лижник, листівка)] 3-тя команда — із складом лі (лінь, лінійка, ліки, лікар, лід, лідер, ліжко, ліс, лінія, лікоть, лілія).

Запаси мишки
 Мишка — дбайлива господиня. Знайшла Вона шкуринку і ту несе в шпаринку. Давайте поміркуємо, що вона може зберігати в глечиках та мішках. Попрацюємо в парах. Будемо викладати слова — запаси мишки із звуків, які на партах. Один учень записує схему слова на дошці.
 сметана
 пшениця
 борошно
 яйця
 гарбуз
 цибуля
 яблука

 Відгадай назву варення
Карлсон дуже полюбляє варення. Щоб не переплутати баночки з улюбленими ласощами, він підписав їх початковими літерами.
Назвемо спочатку букви на баночках, а потім пригадаємо назву варення.
 (В — вишневе; А — абрикосове; П — персикове; М — малинове; С — сливове; О — ожинове.)


Немає коментарів:

Дописати коментар